Man hamnar där någon gång. Vid lusten att förnya, strama upp och bli ännu mer ”professionell”. Nyligen bestämde jag mig för att göra om min egen logotyp. Målet var tydligt: Jag ville ha något mer stilrent, modernt och innovativt.
Resultatet - det blev tekniskt perfekt, följde designens regler och såg oerhört affärsmässigt ut. Men när jag tittade på den kände jag... ingenting.
Den viktiga ”wow-känslan”
Känslan av vem jag är – den personliga nerven i Erika Lilja Kreativ Kommunikation – var borta. Den nya logotypen var snygg, men den var inte riktigt jag.
Det här är kärnan i det jag arbetar med varje dag. Oavsett om det gäller grafisk formgivning, copywriting eller strategiskt kommunikationsarbete, så finns det en kritisk balansgång:
- Affärsmässigheten: Du vill framstå som kompetent, pålitlig och etablerad.
- Personligheten: Du vill att ditt varumärke ska ha en själ, en röst och en energi som känns unik.
Om du inte känner ett "wow" när du ser din profil eller läser dina texter, då är det faktiskt fel. Det är trots allt du som ska leva med ditt varumärke varje dag. Varumärket ska ge dig energi, inte bara fungera som en snygg fasad. Innehållet är det viktigaste, både för dina kunder och dig.
Ett vågspel mellan känsla och affär
Att våga behålla det personliga i en värld som ofta premierar det strömlinjeformade är ett vågspel. Men det är just i det där mellanrummet – där det personliga möter det professionella – som den verkliga magin uppstår. Det är då dina kunder inte bara förstår vad du gör, utan också vem du är och varför de ska välja just dig.
När jag skapade den nya logotypen men landade i att den gamla var mer jag - påmindes jag om en viktig sak. Att hjälpa företag att hitta rätt balans är min största passion.
Behöver ditt varumärke mer själ, utan att tappa skärpan? Jag hjälper dig att skapa design och texter som inte bara ser bra ut på pappret, utan som också känns. Varumärkets viktigaste ingrediens är DU!
Jag har lovat att ge logotypen en chans och inte bara dissa den direkt - vi kanske kan bli kompisar om några dagar... logotypen och jag!

